Czyste powietrze wokół nas.

 http://wsseopole.pis.gov.pl/?dep=71

" Czyste powietrze wokół nas"

W roku szkolnym 2013/2014 Główny Inspektorat Sanitarny zainicjował realizację I edycji Programu Przedszkolnej Edukacji Antytytoniowej Czyste Powietrze Wokół Nas na terenie całego kraju. Program jest przeznaczony dla dzieci 5 i 6 letnich uczęszczających do przedszkoli i do oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych. Obejmuje również rodziców dzieci oraz pracowników przedszkoli i szkół podstawowych.

Program uzyskał rekomendację pani Katarzyny Hall  Minister Edukacji Narodowej. Honorowy patronat nad programem objął Rzecznik Praw Dziecka pan Marek Michalak.

Koordynatorami programu są pracownicy pionu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia wojewódzkiej i powiatowych stacji sanitarno - epidemiologicznych, którzy przygotowują realizatorów programu poprzez szkolenia i narady oraz przeprowadzają dystrybucję materiałów do poszczególnych placówek realizujących program.

Cele szczegółowe programu:

- zwiększenie świadomości rodziców na temat znaczenia ich roli w rozwoju zdrowotnym dzieci, a w szczególności w profilaktyce antytytoniowej,

- podniesienie umiejętności rodziców w zakresie wspierania dzieci w sytuacjach społecznych, w których narażone jest na ekspozycję dymu tytoniowego,

- podjęcie przez rodziców decyzji na temat utrzymywania efektów programu w czasie i po jego realizacji,

- wykształcenie umiejętności rozpoznawania różnych dymów, wydobycie dymu papierosowego,

- zwiększenie wrażliwości dzieci na szkodliwość dymu papierosowego,

- zwiększenie wiedzy na temat skutków palenia papierosów,

- zwiększenie wrażliwoœci dzieci na miejsca, w których mogą być narażane na dym,

Program składa się z pięciu zajęć, które skoncentrowane są na pobudzeniu oraz stymulacji różnych form aktywności dziecka 5 - 6 letniego: zabawy twórczej, tematycznej, grupowej, konstrukcyjnej.

Tytuły zajęć:

1. Wycieczka,

2. Co i dlaczego dymi?

3. Jak się czuję kiedy dymi papieros?

4. Co się dzieje, gdy ludzie pala papierosy?

5. Jak unikać dymu papierosowego?

Zajęcia mają charakter warsztatowy. Ta forma dostarcza dzieciom najwięcej okazji do uczenia się przez doświadczenie. Uwzględniono następujące aspekty pracy warsztatowej:

1. Metody aktywizujące  stanowią zachętę dla dzieci do aktywnego sprawdzenia dostarczonej im wiedzy, także własnych wartości, postaw.

W programie zastosowano następujące metody aktywizujące:

- wycieczka,

- narysuj, namaluj, konkurs plastyczny  diagnoza wiedzy,

- burza mózgów dzieci mówią co dymi, dlaczego dymi,

- ćwiczenia respiracyjne  oddychanie w różnych zdrowych miejscach

- drama  zabawa w kwiatki,

- piosenka  postać smoka Dinka,

- zabawa w pociąg  ilustracje do historyjki,

- znaczki  NIE PAL PRZY MNIE,

- kontakt z rodzicami  zajęcie otwarte dla rodziców, pogadanka.

2. Praca w małych grupach  dzieci współpracują ze sobą, prowadzą dialogi, konfrontują wiedzę. Ta forma pracy jest szansą do zaktywizowania dzieci nieśmiałych oraz treningu asertywności.

3. Wspierająca rola nauczycieli  i rodziców -  nauczyciel, który zamierza aktywizować dzieci,  przyjmuje rolę doradcy, koordynatora, rodzic -  który wspiera dziecko w działaniu w sytuacjach społecznych, w których narażone jest na ekspozycję dymu tytoniowego.

Koordynator przedszkolny: M. Zalejska