Program wychowawczy

PROGRAM WYCHOWAWCZY

Publicznego Przedszkola im. Marii Kownackiej w Graczach

CELE GŁÓWNE PROGRAMU:

1.Kształcenie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i akceptowania siebie i drugiego człowieka w duchu poszanowania godności osobistej.

2.Działania wspierające wszechstronny rozwój dziecka i wspomagające niwelowanie trudności edukacyjnych.

3. Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego.

CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:

1.  Gotowość do radzenia sobie z trudnościami wieku dziecięcego.

2.  Wzmacnianie poczucia wartości.

3.  Budowanie pozytywnego obrazu siebie.

4.  Uświadomienie dziecku jego praw i obowiązków.

5.  Uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.

6.  Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.

7.  Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.

8. Stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem a dzieckiem mającym problemy.

9. Zrozumienie i akceptacja poprzez dziecko potrzeb, oczekiwań i odrębności drugiego człowieka.

DOKUMENTOWANIE PROGRAMU:

1. Dokumentowanie przez nauczycieli realizacji programu wychowawczego:

-   scenariusze,

-   dziennik:- wprowadzane zagadnienia, wycieczki,

-   teczka wydarzeń: - uroczystości, teatrzyki.

2.    Protokoły z posiedzeń Rad Pedagogicznych i Szkoleniowych.

3.    Prowadzenie Kroniki Przedszkolnej.

4.    Analiza projektów edukacyjnych pod kątem programu.

5.    Hospitacje.

6.    Strona internetowa.

7.    Polityka dobrego zachowania w przedszkolu - opracowanie i zapoznanie z nim dzieci i ich rodziców.

8.    Wykaz literatury wykorzystywanej do pracy z dziećmi.

KRYTERIUM SUKCESU:

1.  Dziecko rozumie i akceptuje uczucia swoje i innych.

2.  Dziecko potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych.

3.  Dziecko zna i akceptuje zasady i normy postępowania w grupie rówieśniczej.

4.  Dziecko umie rozmawiać na temat konfliktu i wspólnie poszukuje jego rozwiązania.

5.  Dziecko potrafi samodzielnie podejmować decyzje i zawierać kompromisy.

6.  Dziecko potrafi decydować o relacjach z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami i innymi dorosłymi.

7.  Dziecko potrafi radzić sobie z problemami w miarę tego jak się one pojawiają.

8.  Dziecko zna i rozumie swoje prawa i obowiązki wynikające z Konwencji Praw Dziecka i Kodeksu Przedszkolaka.

ZADANIA:

I ZNAJOMOŚĆ I AKCEPTACJA ZASAD I NORM POSTĘPOWANIA W KONTEKŚCIE PRAW DZIECKA.

II POPRAWA SAMOPOCZUCIA DZIECKA POPRZEZ NIWELOWANIE TRUDNOŚCI EDUKACYJNYCH.

PRAWA  I  OBOWIĄZKI  DZIECKA

PODSTAWA PRAWNA

  • Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1959 r.
  • Konwencja o Prawach Dziecka

Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznana dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.

CHCEMY :

  • Bawić się zgodnie
  • Pomagać sobie nawzajem
  • Być uprzejmi
  • Szanować i tolerować inność
  • Słuchać poleceń dorosłych
  • Dbać o książki i zabawki
  • Dbać o czystość i porządek w sali i łazience
  • Szanować pracę innych
  • Okazywać uczucia
  • Wyrażać własne potrzeby

NIE MOŻEMY :

  • Wyrządzać krzywdy innym
  • Wyśmiewać się z innych
  • Przezywać innych
  • Przeszkadzać innym w zabawie
  • Niszczyć wytworów pracy innych
  • Krzyczeć, hałasować
  • Biegać w sali zajęć, niszczyć zabawek i innych przedmiotów

PRZEDSZKOLAK MA PRAWO :

  • Mieć i wyrażać swoje zdanie
  • Prosić o to, czego chce, ale nie żądać tego
  • Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
  • Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
  • Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
  • Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
  • Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
  • Do indywidualnego tempa rozwoju
  • Popełniać błędy i zmieniać zdanie
  • Odnosić sukcesy
  • Do swojej prywatności, samotności i niezależności
  • Do nienaruszalności cielesnej
  • Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
  • Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
  • Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
  • Znać swoje prawa i korzystać z nich

Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka

Przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych ,ale także na dawaniu czegoś  z siebie drugiej osobie.

PRZEDSZLKOLAK  MA  OBOWIĄZEK :

  • Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
  • Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
  • Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
  • Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
  • Respektować polecenia nauczyciela
  • Utrzymywać porządek wokół siebie
  • Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
  • Nie przeszkadzać innym w zabawie
  • Dbać o swój wygląd
  • Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
  • Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
  • Szanować godność i wolność drugiego człowieka
  • Informować nauczyciela o problemach

SYSTEM   NAGRÓD  I  KAR

Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno.

Opracowując „Kodeks  postępowania" musimy zarówno wspierać  i motywować  je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad , jak również konsekwentnie egzekwować go.

Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały.

Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka.

Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.

FORMY  NAGRADZANIA :

  • Zastosowanie emblematu- wesołej buźki

Tablica motywacyjna ujednolicona dla wszystkich grup - w czterech rodzajach aktywności:

  • Dobry słuchacz
  • Dobry kolega
  • Samodzielny przedszkolak
  • Dobry dyżurny

Symbol nagrody – ,,żółte słoneczko’’

Zebranie 5 słoneczek na tablicy motywacyjnej  upoważnia wychowawcę do nagrodzenia dziecka  emblematem 

,,dużej, uśmiechniętej buzi’’.

Po ustaleniu norm postępowania należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.

FORMY  KARANIA  :

  • Upomnienie słowne indywidualne
  • Poinformowanie rodziców o przewinieniu
  • Odsunięcie od zabawy, posadzenie na krzesełku na wyznaczony czas np. 3 min.
  • Zastosowanie emblematu - smutnej buźki
  • Wyjście do innej sali

KARY STOSUJEMY ZA:

  • Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
  • Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
  • Zachowania agresywne
  • Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
  • Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków

 PRZEDSZKOLE PRZYZNAJE TYTUŁY DLA RODZICÓW :

  • Przyjaciel przedszkola ( pomoc w organizacji, sponsoring, doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne).
  • Super rodzic ( zaangażowanie rodzica w wychowanie i rozwój dziecka).

Wyróżnienia przyznaje Kapituła, która zbiera się do  końca maja.

W skład Kapituły wchodzą:

  • Dwóch przedstawicieli Rady Rodziców
  • Wychowawcy grup
  • Dyrektor przedszkola

Wychowawcy grup typują osoby na podstawie całorocznej pracy, osiągnięć.