Program wychowawczy
PROGRAM WYCHOWAWCZY
Publicznego Przedszkola im. Marii Kownackiej w Graczach
CELE GŁÓWNE PROGRAMU:
1.Kształcenie umiejętności rozpoznawania, wyrażania i akceptowania siebie i drugiego człowieka w duchu poszanowania godności osobistej.
2.Działania wspierające wszechstronny rozwój dziecka i wspomagające niwelowanie trudności edukacyjnych.
3. Ujednolicenie oddziaływań wychowawczych przedszkola i domu rodzinnego.
CELE SZCZEGÓŁOWE PROGRAMU:
1. Gotowość do radzenia sobie z trudnościami wieku dziecięcego.
2. Wzmacnianie poczucia wartości.
3. Budowanie pozytywnego obrazu siebie.
4. Uświadomienie dziecku jego praw i obowiązków.
5. Uczenie porozumiewania się oraz rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
6. Kształtowanie osobowości dziecka i wspieranie jego rozwoju.
7. Wskazywanie właściwych rozwiązań w różnych sytuacjach życiowych.
8. Stworzenie klimatu zaufania między nauczycielem a dzieckiem mającym problemy.
9. Zrozumienie i akceptacja poprzez dziecko potrzeb, oczekiwań i odrębności drugiego człowieka.
DOKUMENTOWANIE PROGRAMU:
1. Dokumentowanie przez nauczycieli realizacji programu wychowawczego:
- scenariusze,
- dziennik:- wprowadzane zagadnienia, wycieczki,
- teczka wydarzeń: - uroczystości, teatrzyki.
2. Protokoły z posiedzeń Rad Pedagogicznych i Szkoleniowych.
3. Prowadzenie Kroniki Przedszkolnej.
4. Analiza projektów edukacyjnych pod kątem programu.
5. Hospitacje.
6. Strona internetowa.
7. Polityka dobrego zachowania w przedszkolu - opracowanie i zapoznanie z nim dzieci i ich rodziców.
8. Wykaz literatury wykorzystywanej do pracy z dziećmi.
KRYTERIUM SUKCESU:
1. Dziecko rozumie i akceptuje uczucia swoje i innych.
2. Dziecko potrafi radzić sobie w sytuacjach trudnych.
3. Dziecko zna i akceptuje zasady i normy postępowania w grupie rówieśniczej.
4. Dziecko umie rozmawiać na temat konfliktu i wspólnie poszukuje jego rozwiązania.
5. Dziecko potrafi samodzielnie podejmować decyzje i zawierać kompromisy.
6. Dziecko potrafi decydować o relacjach z rówieśnikami, rodzicami, nauczycielami i innymi dorosłymi.
7. Dziecko potrafi radzić sobie z problemami w miarę tego jak się one pojawiają.
8. Dziecko zna i rozumie swoje prawa i obowiązki wynikające z Konwencji Praw Dziecka i Kodeksu Przedszkolaka.
ZADANIA:
I ZNAJOMOŚĆ I AKCEPTACJA ZASAD I NORM POSTĘPOWANIA W KONTEKŚCIE PRAW DZIECKA.
II POPRAWA SAMOPOCZUCIA DZIECKA POPRZEZ NIWELOWANIE TRUDNOŚCI EDUKACYJNYCH.
PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA
PODSTAWA PRAWNA
- Deklaracja Praw Dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1959 r.
- Konwencja o Prawach Dziecka
Dziecko ze względu na swoją niedojrzałość psychofizyczną i niezaradność wymaga specjalnej ochrony i opieki. Ma ono niepodważalne prawo do życia, nazwiska, narodowości, do życia w rodzinie. Specjalne uprawnienia przyznana dziecku przez prawo mają mu zapewnić odpowiednie warunki życia, pełny rozwój osobowości ,a także możliwości pozytywnej samorealizacji swojego losu.
CHCEMY :
- Bawić się zgodnie
- Pomagać sobie nawzajem
- Być uprzejmi
- Szanować i tolerować inność
- Słuchać poleceń dorosłych
- Dbać o książki i zabawki
- Dbać o czystość i porządek w sali i łazience
- Szanować pracę innych
- Okazywać uczucia
- Wyrażać własne potrzeby
NIE MOŻEMY :
- Wyrządzać krzywdy innym
- Wyśmiewać się z innych
- Przezywać innych
- Przeszkadzać innym w zabawie
- Niszczyć wytworów pracy innych
- Krzyczeć, hałasować
- Biegać w sali zajęć, niszczyć zabawek i innych przedmiotów
PRZEDSZKOLAK MA PRAWO :
- Mieć i wyrażać swoje zdanie
- Prosić o to, czego chce, ale nie żądać tego
- Podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje
- Uczestniczyć we wszystkich formach aktywności proponowanych przez przedszkole
- Przebywać w warunkach zapewniających bezpieczeństwo
- Bawić się i wybierać towarzyszy zabaw
- Zdobywać wiedzę i umiejętności, badać i eksperymentować
- Do indywidualnego tempa rozwoju
- Popełniać błędy i zmieniać zdanie
- Odnosić sukcesy
- Do swojej prywatności, samotności i niezależności
- Do nienaruszalności cielesnej
- Do snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje
- Do jedzenia i picia, gdy jest głodne i spragnione
- Do pomocy nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego
- Znać swoje prawa i korzystać z nich
Z prawami idą w parze obowiązki na miarę możliwości wiekowych dziecka
Przedszkolnego. Dziecko musi zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej nie polega tylko na braniu od innych ,ale także na dawaniu czegoś z siebie drugiej osobie.
PRZEDSZLKOLAK MA OBOWIĄZEK :
- Postępować zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi,
- Stosować normy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych
- Dbać o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów
- Przestrzegać zasad obowiązujących w grupie
- Respektować polecenia nauczyciela
- Utrzymywać porządek wokół siebie
- Sprzątać zabawki po skończonej zabawie
- Nie przeszkadzać innym w zabawie
- Dbać o swój wygląd
- Wywiązywać się z przydzielonych zadań i obowiązków
- Nieść pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom
- Szanować godność i wolność drugiego człowieka
- Informować nauczyciela o problemach
SYSTEM NAGRÓD I KAR
Dzieci potrzebują precyzyjnego określenia co jest dozwolone, a czego nie wolno.
Opracowując „Kodeks postępowania" musimy zarówno wspierać i motywować je do przestrzegania obowiązujących norm i zasad , jak również konsekwentnie egzekwować go.
Skutecznym środkiem wychowania są nagrody i pochwały.
Mają one wartość zachęcającą do pracy dla każdego człowieka, a tym bardziej dla dziecka.
Uznanie i akceptacja mobilizują do dalszych wysiłków.
FORMY NAGRADZANIA :
- Zastosowanie emblematu- wesołej buźki
Tablica motywacyjna ujednolicona dla wszystkich grup - w czterech rodzajach aktywności:
- Dobry słuchacz
- Dobry kolega
- Samodzielny przedszkolak
- Dobry dyżurny
Symbol nagrody – ,,żółte słoneczko’’
Zebranie 5 słoneczek na tablicy motywacyjnej upoważnia wychowawcę do nagrodzenia dziecka emblematem
,,dużej, uśmiechniętej buzi’’.
Po ustaleniu norm postępowania należy również ustalić konsekwencje za brak podporządkowania się im.
FORMY KARANIA :
- Upomnienie słowne indywidualne
- Poinformowanie rodziców o przewinieniu
- Odsunięcie od zabawy, posadzenie na krzesełku na wyznaczony czas np. 3 min.
- Zastosowanie emblematu - smutnej buźki
- Wyjście do innej sali
KARY STOSUJEMY ZA:
- Nieprzestrzeganie ustalonych norm i zasad współżycia w grupie i przedszkolu
- Stwarzanie sytuacji zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu własnemu i innych
- Zachowania agresywne
- Niszczenie wytworów pracy innych , ich własności
- Celowe nie wywiązywanie się z podjętych obowiązków
PRZEDSZKOLE PRZYZNAJE TYTUŁY DLA RODZICÓW :
- Przyjaciel przedszkola ( pomoc w organizacji, sponsoring, doposażenie przedszkola w pomoce dydaktyczne).
- Super rodzic ( zaangażowanie rodzica w wychowanie i rozwój dziecka).
Wyróżnienia przyznaje Kapituła, która zbiera się do końca maja.
W skład Kapituły wchodzą:
- Dwóch przedstawicieli Rady Rodziców
- Wychowawcy grup
- Dyrektor przedszkola
Wychowawcy grup typują osoby na podstawie całorocznej pracy, osiągnięć.