Charakterystyka przedszkola

 

I. Charakterystyka przedszkola.

Przedszkole Publiczne w Graczach funkcjonuje od roku 1950. Usytuowane jest w malowniczym domku przy ul. Krętej 13. Nadzór pedagogiczny na przedszkolem sprawuje Opolski Kurator Oświaty. Obsługę finansową przedszkola zapewnia Centrum Usług Wspólnych  w Niemodlinie. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Niemodlin.

Teren przedszkola jest zielony. Na posesji przedszkola znajduje się plac zabaw, dwie piaskownice, kolorowy zestaw zabawowy.

Aktualnie do realizacji zadań statutowych przedszkole dysponuje:

a) czterema salami zabaw,

b) kuchnią,

c) dwoma łazienkami,

d) szatnią,

e) gabinetem dyrektora.

Miejsc organizacyjnych w przedszkolu jest 87.

Zajęcia edukacyjne prowadzone są przez 7 pedagogów.

O czystość budynku w Graczach dbają dwie woźne oddziałowe, w przedszkolu zatrudniona jest intendentka i kucharka, pomoc kuchenna oraz woźny.

Dzieci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych z języka angielskiego oraz religii.

W przedszkolu systematycznie zachodzą zmiany jakościowe. Stale ulepszana jest baza przedszkola, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, środki audiowizualne. Jedna sala wyposażona jest w tablicę multimedialną, w każdej sali znajduje się duży telewizor.

Dużo uwagi przykładamy do współpracy ze środowiskiem oraz promocję przedszkola jako środowiska wychowującego. Stale poprawiamy współpracę z rodzicami. W przedszkolu aktywnie działa Rada Rodziców podejmując decyzje nie tylko o wydatkowaniu środków, ale współdecydując w wielu ważnych decyzjach pedagogicznych i wychowawczych, wraz z Radą Pedagogiczną wystąpiła do Burmistrza Niemodlin z wnioskiem nadanie imienia Marii Kownackiej naszej placówce. Rada Miejska w Niemodlinie 26.06.2003 roku podjęła uchwałę o nadaniu naszej placówce imienia Marii Kownackiej. Dnia 5.06.2004 roku odbyło się uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej ufundowanej przez Urząd Miejski w Niemodlinie. Uroczystość uświetnili swoją obecnością przedstawiciele władz lokalnych, przedstawiciel kuratorium oraz zaproszeni goście, dzieci i rodzice.

II. Symptomy rozwoju przedszkola.

Rada Pedagogiczne Publicznego Przedszkola w Graczach liczy 7 nauczycieli. . Aby wykonywać szereg nowych zadań, jakie reforma postawiła przed przedszkolem zmieniliśmy sposób pracy Rady Pedagogicznej, stawiając na zespołową współpracę oraz wewnętrzne doskonalenie nauczycieli. Nasza praca przybiera różne formy, m.in.:

1. dyskusje dotyczące poznawania prawa oświatowego, planowania pracy, reformy systemu oświatowego,

2. tworzenie planu rozwoju placówki,

3. wymiana doświadczeń zawodowych przez wymianę i omawianie scenariuszy zajęć, materiałów metodycznych, artykułów,

4. wspólne organizowanie imprez dla dzieci: konkurs wiedzy o jesieni „Co słonko widziało?", konkurs plastyczny Świat Plastusia, Dziecięce wierszykowanie, zabawy taneczne, teatrzyki dziecięce, zajęcia pokazowe.

5. uczestnictwo w kursach doskonalących

6. opracowano zabawy i ćwiczenia usprawniające sprawność manualną,

7. nauczycielki w ramach WDN przygotowują narzędzia badawcze oraz analizują wyniki badań,

8. nauczycielki korzystają z doradztwa metodycznego zapewnianego przez MODN.

9. określono Priorytety Wychowawcze Przedszkola w celu opracowania Programu wychowawczego przedszkola, metodą warsztatową opracowano narzędzia do obserwacji pedagogicznej, omówiono zagadnienia dotyczące pracy z dzieckiem zdolnym.

W jakościowym rozwoju pracy przedszkola równie ważne jest osiąganie przez nauczycieli wyższych stopni awansu zawodowego. Stworzenie warunków do zaspakajania ambicji zawodowych oraz możliwość ciągłego rozwoju.

Działalności nauczycieli i dzieci nie zamyka się tylko w obrębie przedszkola. Przedstawiamy swój dorobek również w środowisku. Nauczycielki w raz dziećmi prezentują programy artystyczne na festynach środowiskowych, uczestniczą w przeglądach piosenki przedszkolnej. Dzieci uczestniczyły w Olimpiadzie przedszkolaków oraz Przeglądzie Przedszkolnych Zespołów Artystycznych organizowanym przez Dom Kultury, odnosząc znaczące sukcesy.

Realizując cele wychowawcze dążymy do współpracy z domem rodzinnym. Staramy się, aby rodzice aktywnie uczestniczyli w życiu przedszkola. Tradycją przedszkola stały się festyny rodzinne mające na celu integrację środowiska, kiermasze świąteczne, przedstawienia i uroczystości przygotowywane z okazji świąt rodzinnych (Dzień Matki, Dzień Babci, Jasełka, Zajączki), konkursy organizowane przy współpracy ze szkołą.

Systematycznie współpracujemy z Poradnią Pedagogiczno-Psychologiczną w Niemodlinie. Corocznie na terenie przedszkola odbywają się wstępne badania logopedyczne. Nauczycielki realizują program wspomagania rozwoju mowy dzieci uwzględniając wskazówki udzielone przez logopedę.

Mając na uwadze dobro dzieci staramy się jak najwcześniej zdiagnozować zaburzenia w rozwoju dzieci. Po wstępnych obserwacjach nauczycielki kierują dzieci na badania do poradni po wcześniejszym uzgodnieniu z rodzicami.

Po uzyskaniu diagnozy opracowujemy przy współpracy z poradnią programy wspomagania rozwoju dla dzieci, udostępniając je jednocześnie rodzicom do realizacji w domu, gdyż bez pomocy rodziny nie można uzyskać zadowalających rezultatów. Staramy się poprzez takie działania uświadomić rodzicom jak doniosłą rolę w wychowaniu ma dom rodzinny, a my możemy jedynie wspomóc jego działania.

Współpracujemy również z Ośrodkiem Pomocy Społecznej umożliwiając uczęszczanie do przedszkola dzieciom z rodzin najuboższych. Informujemy OPS o trudnej sytuacji rodzinnej wychowanków .