Scenariusz zajęć



Temat zajęć: Każdy może być olimpijczykiem!

Grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym

Ilość dzieci: ok. 20

Miejsce: sala przedszkolna, plac przedszkolny.

Prowadzące: Monika Franciszków, Elżbieta Dressler oraz sędziowie

 

Treści programowe:

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.

3)dziecko jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;

4)dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej

Cele ogólne:

- rozwijanie zainteresowań sportowych dzieci,

- poszerzenie wiedzy na temat igrzysk olimpijskich i dyscyplin zimowych,

- kształtowanie postawy zdrowej rywalizacji i współzawodnictwa,

- rozwijanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała,

- respektowanie przyjętych zasad, współdziałanie w grupie,

 

Metody: instruktaż, opowiadanie, samodzielne dochodzenie do wiedzy, metoda ćwiczebna, metoda zadaniowa, zagadki, pochwały, prezentacja multimedialna,

 

Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa

 

Środki dydaktyczne: dekoracja Sali ;duży plakat kół olimpijskich, znicz wykonany z lampki na baterie oklejony bibułą; 24 kartonowe flagi z taśmą dwustronną na odwrocie w kolorach wybranych krajów, prezentacja multimedialna wybranych krajów, mapa świata dla dzieci, nagrania marszu, nagrania muzyki tanecznej, nagrania muzyki poważnej, papierowe koła olimpijskie w pięciu kolorach x3, 3 kartki papieru A3, niebieski materiał, skakanka, szarfy 3 kolory, krążek, piłki 3 kolory, numery miejsc 1-3, medale (złote, srebrne, brązowe), tabela wyników, numery 1-3.

 

Zadania przed-konkursowe: dzień przed planowana olimpiadą dzieciom postawiono zadanie aby porozmawiały z rodzicami, pooglądały gazety i wiadomości sportowe i spróbowały dowiedzieć się jakie ważne wydarzenie sportowe ma obecnie miejsce.

 

 

 

 

 

 

Przebieg:

Część wstępna

 

  1. Zapoznanie dzieci z tematyka zajęć. Krótka pogadanka nt. Igrzysk Olimpijskich, symboli igrzysk (znicz, koła olimpijskie). Przekazywanie sobie znicza w kole ustawienie go w widocznym miejscu.

  2. Wyznaczenie krajów pochodzenia uczestników. Losowanie kartonowych flag (przyjęto 3 kraje: Polski, Norwegii, Japonii). Omówienie krajów pochodzenia zawodników – prezentacja multimedialna; flaga, krajobraz, strój narodowy, wskazywanie na mapie świata obszaru danego państwa.

  3. Parada zawodników.

 

Część właściwa

I część – sala przedszkolna

 

  1. Omówienie zasad konkursu składającego się z zawodów sportowych, quizu, zadań. Przedstawienie tablicy wyników i zasad punktacji.

  2. Przystąpienie do konkurencji.

  • Rozgrzewka. Przedstawiciel drużyny prowadzi rozgrzewkę dla wszystkich zawodników, stoi w środku koła, reszta naśladuje jego ruchy, w rytm skocznej muzyki. (czas ok. 1min, 1-3 punkty)

  • Układanie kół olimpijskich w grupie na czas, wygrywa drużyna, która ułoży prawidłowo koła w najkrótszym czasie. (1-3punkty)

  • Taniec na lodzie. Prowadzące rozkładają niebieski materiał na dywanie symbolizujący lodowisko. Zadaniem wybranego uczestnika jest naśladowanie łyżwiarstwa figurowego w rytm losowo wybranej muzyki. ( 1-3punkty)

  • Qwiz z wiedzy olimpijskiej. Drużyny kolejno odpowiadają na pytania. 3 pytania na drużynę/max. 3 punkty.

  • Ile kół jest w symbolu olimpiady (5)

  • Jak nazywa się sport w którym zjeżdża się z górki na jednej desce (snowboard)

  • Wymień 3 sporty zimowe (np. łyżwiarstwo, saneczkarstwo, hokej, narciarstwo)

  • Co jest potrzebne narciarzowi (łyżwy, stój, kask, gogle, kijki, rękawice – przynajmniej 2 odpowiedzi)

  • Co jest potrzebne łyżwiarzowi (łyżwy, strój- przynajmniej 1 odpowiedź)

  • Co jest potrzebne hokeiście (kij, krążek, strój ochronny, kask – 2 odpowiedzi)

  • Jak nazywa się kraj w którym odbywają się obecnie igrzyska olimpijskie (Rosja)

  • Wymień przynajmniej 3 kraje które biorą udział w igrzyskach (np. Polska, Niemcy, Austria)

  • Jak nazywają się ochronne okulary narciarza (gogle)

 

 

II część- plac przedszkolny (w razie złych warunków atmosferycznych - sala przedszkolna)

 

  • Skoki narciarskie- troje wybranych zawodników, odbija się obunóż z wyznaczonego miejsca i ląduje na trawie w wykroku ( podobnie jak narciarze w telemarku), miejsce wylądowania jest oznaczone szarfą w danym kolorze. Odległości są mierzone i dodawane, zwycięża drużyna która łącznie osiągnęła największą odległość – 3 punkty, kolejno 2 i 1 punkt.

  • Curling na trawie. Toczenie piłek do celu – krążka. Troje zawodników toczy piłki w danym kolorze tak, aby zatrzymały się jak najbliżej krążka. Odległości piłek od krążka są zliczane. Wygrywa drużyna, która osiągnęła najmniejszą odległość 3 punkty, kolejno 2 i 1 punkt.

  1. Podsumowanie wyników.

 

Część końcowa

 

  1. Dekoracja zawodników przedszkolnej olimpiady medalami. Podkreślenie, najważniejsza jest dobra zabawa i zachęcanie do uprawiania sportu, każdy przedszkolak może zostać sportowcem i być może w przyszłości uczestniczyć w prawdziwej olimpiadzie.

 

Opracowała: mgr Elżbieta Dressler