Scenariusz zajęć
Temat zajęć: Każdy może być olimpijczykiem!
Grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym
Ilość dzieci: ok. 20
Miejsce: sala przedszkolna, plac przedszkolny.
Prowadzące: Monika Franciszków, Elżbieta Dressler oraz sędziowie
Treści programowe:
5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci.
3)dziecko jest sprawne fizycznie lub jest sprawne w miarę swoich możliwości, jeżeli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;
4)dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej
Cele ogólne:
- rozwijanie zainteresowań sportowych dzieci,
- poszerzenie wiedzy na temat igrzysk olimpijskich i dyscyplin zimowych,
- kształtowanie postawy zdrowej rywalizacji i współzawodnictwa,
- rozwijanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała,
- respektowanie przyjętych zasad, współdziałanie w grupie,
Metody: instruktaż, opowiadanie, samodzielne dochodzenie do wiedzy, metoda ćwiczebna, metoda zadaniowa, zagadki, pochwały, prezentacja multimedialna,
Formy: indywidualna, grupowa, zbiorowa
Środki dydaktyczne: dekoracja Sali ;duży plakat kół olimpijskich, znicz wykonany z lampki na baterie oklejony bibułą; 24 kartonowe flagi z taśmą dwustronną na odwrocie w kolorach wybranych krajów, prezentacja multimedialna wybranych krajów, mapa świata dla dzieci, nagrania marszu, nagrania muzyki tanecznej, nagrania muzyki poważnej, papierowe koła olimpijskie w pięciu kolorach x3, 3 kartki papieru A3, niebieski materiał, skakanka, szarfy 3 kolory, krążek, piłki 3 kolory, numery miejsc 1-3, medale (złote, srebrne, brązowe), tabela wyników, numery 1-3.
Zadania przed-konkursowe: dzień przed planowana olimpiadą dzieciom postawiono zadanie aby porozmawiały z rodzicami, pooglądały gazety i wiadomości sportowe i spróbowały dowiedzieć się jakie ważne wydarzenie sportowe ma obecnie miejsce.
Przebieg:
Część wstępna
-
Zapoznanie dzieci z tematyka zajęć. Krótka pogadanka nt. Igrzysk Olimpijskich, symboli igrzysk (znicz, koła olimpijskie). Przekazywanie sobie znicza w kole ustawienie go w widocznym miejscu.
-
Wyznaczenie krajów pochodzenia uczestników. Losowanie kartonowych flag (przyjęto 3 kraje: Polski, Norwegii, Japonii). Omówienie krajów pochodzenia zawodników – prezentacja multimedialna; flaga, krajobraz, strój narodowy, wskazywanie na mapie świata obszaru danego państwa.
-
Parada zawodników.
Część właściwa
I część – sala przedszkolna
-
Omówienie zasad konkursu składającego się z zawodów sportowych, quizu, zadań. Przedstawienie tablicy wyników i zasad punktacji.
-
Przystąpienie do konkurencji.
-
Rozgrzewka. Przedstawiciel drużyny prowadzi rozgrzewkę dla wszystkich zawodników, stoi w środku koła, reszta naśladuje jego ruchy, w rytm skocznej muzyki. (czas ok. 1min, 1-3 punkty)
-
Układanie kół olimpijskich w grupie na czas, wygrywa drużyna, która ułoży prawidłowo koła w najkrótszym czasie. (1-3punkty)
-
Taniec na lodzie. Prowadzące rozkładają niebieski materiał na dywanie symbolizujący lodowisko. Zadaniem wybranego uczestnika jest naśladowanie łyżwiarstwa figurowego w rytm losowo wybranej muzyki. ( 1-3punkty)
-
Qwiz z wiedzy olimpijskiej. Drużyny kolejno odpowiadają na pytania. 3 pytania na drużynę/max. 3 punkty.
-
Ile kół jest w symbolu olimpiady (5)
-
Jak nazywa się sport w którym zjeżdża się z górki na jednej desce (snowboard)
-
Wymień 3 sporty zimowe (np. łyżwiarstwo, saneczkarstwo, hokej, narciarstwo)
-
Co jest potrzebne narciarzowi (łyżwy, stój, kask, gogle, kijki, rękawice – przynajmniej 2 odpowiedzi)
-
Co jest potrzebne łyżwiarzowi (łyżwy, strój- przynajmniej 1 odpowiedź)
-
Co jest potrzebne hokeiście (kij, krążek, strój ochronny, kask – 2 odpowiedzi)
-
Jak nazywa się kraj w którym odbywają się obecnie igrzyska olimpijskie (Rosja)
-
Wymień przynajmniej 3 kraje które biorą udział w igrzyskach (np. Polska, Niemcy, Austria)
-
Jak nazywają się ochronne okulary narciarza (gogle)
II część- plac przedszkolny (w razie złych warunków atmosferycznych - sala przedszkolna)
-
Skoki narciarskie- troje wybranych zawodników, odbija się obunóż z wyznaczonego miejsca i ląduje na trawie w wykroku ( podobnie jak narciarze w telemarku), miejsce wylądowania jest oznaczone szarfą w danym kolorze. Odległości są mierzone i dodawane, zwycięża drużyna która łącznie osiągnęła największą odległość – 3 punkty, kolejno 2 i 1 punkt.
-
Curling na trawie. Toczenie piłek do celu – krążka. Troje zawodników toczy piłki w danym kolorze tak, aby zatrzymały się jak najbliżej krążka. Odległości piłek od krążka są zliczane. Wygrywa drużyna, która osiągnęła najmniejszą odległość 3 punkty, kolejno 2 i 1 punkt.
-
Podsumowanie wyników.
Część końcowa
-
Dekoracja zawodników przedszkolnej olimpiady medalami. Podkreślenie, najważniejsza jest dobra zabawa i zachęcanie do uprawiania sportu, każdy przedszkolak może zostać sportowcem i być może w przyszłości uczestniczyć w prawdziwej olimpiadzie.
Opracowała: mgr Elżbieta Dressler