Najczęstsze wady wymowy - polecane ćwiczenia

Najczęstsze wady wymowy - polecane ćwiczenia

Moje dziecko nie mówi głosek szumiących (sz, ż, cz, dż)

 

- zastępuje je głoskami s, z, c, dz – parasygmatyzm (najczęściej występująca),

- zniekształcanie brzmienia głosek – sygmatyzm

 

polecane ćwiczenia:

- wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej,

- żucie brzegów języka zębami trzonowymi,

- kląskanie językiem,

- dotykanie czubkiem języka górnych zębów po stronie wewnętrznej (otwarta jama ustna) – liczymy zęby,

- oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych i otwartych ustach – myjemy zęby,

- przytrzymywanie przez kilka sekund czubka języka przy szeroko otwartych ustach do podniebienia- zaczarowany język,

- cofanie języka w głąb jamy ustnej zaczynając od górnych zębów, a kończąc na podniebieniu miękkim- zaglądanie do gardła,

- zlizywanie czubkiem języka z podniebienia np. mleka w proszku, czekolady,

- ssanie czubkiem języka na podniebieniu małego cukierka pudrowego,

- wydmuchiwanie powietrza przez język zwinięty w tzw. rynienkę (boki języka przylegają do górnych dziąseł).

- naśladowanie mlaskania,

- cmokanie ustami,

- wysuwanie zaokrąglonych warg do przodu a następnie naprzemienne ich otwieranie i zamykanie – rybka,

- naprzemienne układanie ust w ryjek- uśmiech,

 

 

Moje dziecko nie mówi głoski r

 

- zastępowanie (najczęściej l, j) – pararotacyzm

- zniekształcanie brzmienia – rotacyzm

 

proponowane ćwiczenia:

- wymawianie samogłosek a-i-o-e-u-y

- parskanie

- naśladowanie odgłosu motoru wrr…

- dmuchanie na piórka przy różnym ułożeniu warg,

- kierowanie języka na boki, do góry i do dołu, przy otwartych ustach,

- język wąski – język szeroki (naprzemiennie)

- oblizywanie wewnętrznej strony warg,

- liczenie górnych zębów czubkiem języka,

- dmuchanie na czubek języka przy podniesionym języku do wałka dziąsłowego,

- wypowiadanie głosek ttt (na potrzeby ćwiczenia uderzanie czubkiem języka nie o górne zęby lecz o wałek dziąsłowy),

- wypowiadanie głosek ddd (język uderza o wałek dziąsłowy),

- wypowiadanie sylab la, le, lo, lu, ly

- wypowiadanie tdtd, wypowiadanie tdn,tdn

- zdmuchiwanie skrawków papieru z czubka języka,

 

 

Moje dziecko nie mówi głosek ciszących (ś, ź, ć, dź)

Zastępuje innymi głoskami- parasygmatyzm

 

Proponowane ćwiczenia:

- czubek języka opieramy o wewnętrzną powierzchnię dolnych zębów- koci grzbiet,

- oblizywanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych zębów,

- liczenie czubkiem języka dolnych siekaczy,

- naśladowanie śmiechu hi, ha, he o różnym brzmieniu,

- naśladowanie rżenia konia ihihi,

- układanie warg jak przy u – i, naprzemiennie,

- naprzemienne otwieranie i zamykanie środkowej części warg podczas zaciskania kącików ust- rybka,

 

 

Moje dziecko nie mówi głosek syczących (s, z, c, dz)

Zastępuje je innymi – parasygmatyzm

Czasem dochodzi do hiperkorekcji kiedy dziecko opanuje wymowę głoski sz. Np.samochód- szamochód, sukienka – szukienka

 

Proponowane ćwiczenia:

- oblizywanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych zębów,

- liczenie czubkiem języka dolnych zębów,

- dotykanie czubkiem języka wewnętrznej powierzchni dolnych siekaczy z równoczesnym wybrzmiewaniem głoski s,

- zlizywanie czubkiem języka czekolady, dżemu, z dolnych dziąseł,

- energiczne wyrzucanie języka zza dolnych zębów – zabawa w wymiatanie śmieci,

- rozciąganie warg i wypowiadanie głoski eee,

 

 

 

Moje dziecko wysuwa język między zęby podczas wypowiadania głosek s, z, c, dz

Seplenienie międzyzębowe

Terapię seplenienia międzyzębowego rozpoczyna się od korekcji głoski sz, w celu wypracowania nawyku trzymania języka wewnątrz jamy ustnej.

 

 

Proponowane ćwiczenia: (można wykorzystać ćwiczenia przygotowawcze do wymowy głoski sz)

- Ułożenie języka za dolnymi zębami, cofanie języka w głąb jamy ustnej
-Wykonujemy ruchy języka na przemian do górnych i dolnych dziąseł (przy opuszczonej dolnej szczęce)
- Rozchylanie warg jak w uśmiechu - wargi płaskie, przylegające do zębów (zęby widoczne)
- Wypowiadać a przed lustrem (język powinien leżeć na dnie jamy ustnej) i stopniowo unosić żuchwę pilnując, aby język zachował swoją płaską pozycję.
- Stojąc przed lustrem wymawiać sss (zwracać uwagę, aby zęby górne były zbliżone do dolnych,wargi rozchylone, spłaszczone przylegające do zębów, zęby widoczne, język niewidoczny, znajduje się za zębami )

 

 

Moje dziecko nie mówi głosek k, g 

 

- zastępuje je głoskami t, d  – parakappacyzm, paragammacyzm 

 

- zniekształcanie brzmienia głosek – kappacyzm, gammacyzm

 

 Najpopularniejszą  metodą wywołania głoski [k] jest  maksymalne odchylenie głowy do tyłu, podczas siedzenia na krześle. Te pozycje pozwalają na bezwładne obsuwanie się całej masy języka w tył i prawidłową realizację [k],

Dokładnie utrwalone ćwiczenia narządów mowy, przygotowujące do wywołania głoski [k], a następnie jej prawidłowej realizacji w różnych układach w zasadzie gwarantują, że głoska [g] powinna pojawić się samoistnie.

 

Proponowane ćwiczenia:

- opieranie czubka języka o dolne zęby i cofanie go w głąb jamy ustnej, aby nastąpiło uniesienie grzbietu języka do góry - zabawa Koci grzbiet.

- picie gęstych napojów przez długą i cienką słomkę.

- przysysanie drobnych papierków przez rurkę i przenoszenie ich na plansze.

- układanie czubka języka za górnymi zębami i opuszczanie go do dziąseł dolnych podczas szerokiego otwierania jamy ustnej.

- naśladowanie ssania cukierka i mlaskania całą powierzchnią języka przy opuszczonej żuchwie.

- ziewanie przy szeroko otwartych ustach.

- wdychanie powietrza nosem i wydychanie ustami, podczas szerokiego otwierania ust.

- przyklejanie całej masy języka do podniebienia przy szeroko otwartych ustach, a następnie energiczne opuszczanie przodu języka w dół.